Podnikatelské poradenství (M&A)

1. Prodej obchodního podílu

Standardně realizovaný prodej společnosti znamená pro stávající majitele společností, kteří se z jakéhokoli důvodu rozhodli pro prodej své firmy, 1) nalezení vhodného pokračovatele a 2) zároveň kapitalizaci jejich dosavadních úsilí.
Stejně jako takticky a strategicky provedená akvizice přinese společnostem významné tržní výhody a příležitosti pro růst a expanzi. Jsme toho názoru, že strategická akvizice se neřídí matematickou rovnicí 1+1=2, ale „nematematickým“ vzorcem 1+1 jsou minimálně 3 a více. Díky své odbornosti a především individuálním přístupem ke každému klientovi si ACG získala pevnou pozici na M&A trhu a ročně jsou úspěšně uzavírány 2- 3 transakce.

Prodej až 100% obchodních podílů je významným krokem a vlastně životním rozhodnutím každého majitele společnosti. Proces vyžaduje pečlivou přípravu a následné provedení. Jen správně provedený proces může zajistit úspěšný prodej, který přinese finanční odměnu pro majitele a zabezpečí budoucnost firmy pod novým vedením.

Prodej části obchodního podílu na firmě vhodnému investorovi je strategický proces, který může do nabízené firmy přinést potřebný kapitál, často potřebný pro další rozvoj, odborné znalosti, mnohdy zapojení do velkého mezinárodního konceptu a nové příležitosti pro růst.

Procesní kroky při prodeji obchodního podílu

Každý z těchto kroků je klíčový pro úspěšný prodej obchodního podílu, který přinese maximální hodnotu pro prodávajícího a zajištění stability firmy pod novým vlastníkem.

Proces prodeje je rozdělen do 3 hlavních fází:

1. Přípravný modul – „Průzkum trhu“

  • odsouhlasení si potřeb a požadavků klienta, diskuse k jeho očekávání od plánované transakce, 
  • provedení ocenění společnosti klienta, 
  • identifikace potenciálních nabyvatelů/investorů, sestavení seznamu (tzv. Long Listu - LL), 
  • zpracování anonymního profilu – tzv. teaseru, 
  • provádění adresného oslovování dle LL seznamu,
  • sestavení detailní podnikové dokumentace – tzv. Informační memorandum 
  • identifikace zájemců/investorů, kteří potvrzují zájem na převzetí firmy klienta 

2. Prováděcí modul – „Nabídková řízení“

  • četná jednání se zájemci/investory, kteří potvrdili zájem
  • účasti na všech jednáních klient + zájemce/investor
  • sestavení podkladů do datového úložiště (tzv. Data room)
  • přijetí a prověřování předběžných nabídek od zájemců/investorů
  • s vybraným jedním zájemcem podpis dohody o záměru (např. Letter of Intent)

3. Kontrolní a ukončující modul – „Jednání“

  • organizace a koordinace ekonomické, právní, personální, případně technické prověrky Due Diligence,
  • jednání vedoucí k finalizaci, podpora při sestavování transakční dokumentace,   
  • closing

Spolehlivý partner pro vaše podnikání

Hledáte odbornou podporu v podnikatelském poradenství, účetnictví nebo M&A transakcích?
S více než 30 lety zkušeností a individuálním přístupem vám pomůžeme dosáhnout vašich cílů.

2. Nákup obchodního podílu

Nákup obchodního podílu je strategické rozhodnutí, které firmě, coby investorovi, přináší mnoho výhod. Mezi hlavní patří zejména:

Růst a expanze: Získání obchodního podílu v jiné společnosti může být způsob, jak rychle vstoupit na nové trhy, převzít zákaznické portfolio přebírané společnosti, převzít odborný personál, získat nové technologie nebo produkty a rozšířit tak své podnikání.

Synergie: Spojení sil s jinou společností může přinést synergické efekty, jako je zvýšení efektivity, snížení nákladů a lepší využívání zdrojů.

Finanční výnosy: Investice do další společnosti by měla přinést stabilní finanční výnosy ve formě dividend a růstu hodnoty přebíraného podílu.

Strategické výhody: Nákup podílů v konkurentovi nebo v dodavatelském řetězci může posílit tržní pozici a strategickou kontrolu.

Procesní kroky při nákupu obchodního podílu

Každý z těchto kroků je klíčový pro úspěšnou realizaci nákupu obchodního podílu, který přinese investorovi dlouhodobé strategické a finanční výhody.

Proces nákupu obchodního podílu je rozdělen do 3 hlavních modulů:

1. Přípravný modul – „Průzkum trhu“

  • Odsouhlasení potřeb a požadavků klienta na přebíranou společnost (target)
  • Diskuse o finančních možnostech klienta, případně zajištění financování
  • Identifikace potenciálních firem k oslovení (targetů) a sestavení seznamu (tzv. Long List - LL)
  • Sběr dat o identifikovaných společnostech (targetech) k převzetí
  • Provádění adresného oslovování firem dle seznamu LL
  • Identifikace targetů, kteří potvrzují zájem o diskusi o převzetí klientem

2. Modul prováděcí – „Příprava transakce“

  • Jednání s targety, kteří potvrdili zájem o komunikaci s klientem
  • Účast na všech jednáních mezi klientem a targetem
  • Sestavení podkladů o targetu do datového úložiště (tzv. Data room)
  • S vybraným targetem podpis dohody o záměru (např. Letter of Intent)

3. Modul ukončující – „Realizace transakce“

  • Organizace a koordinace ekonomické, právní, personální a případně technické prověrky Due Diligence na targetu
  • Jednání vedoucí k finalizaci transakce
  • Podpora při sestavování transakční dokumentace a příprava na uzavření transakce (closing)

Společně tvoříme cestu k vašemu úspěchu.

ACG Praha
Společně s Vámi vypracujeme a realizujeme postup pro rozvoj Vašeho podnikatelského záměru tak, aby byl jeho růst i v budoucnu zajištěn.
A.C.G. Praha, a.s.
Sídlo firmy
Janáčkovo nábřeží 57,
150 00 Praha 5
A.C.G. Praha, a.s.
kancelář: České Budějovice
Na Sadech 10, 
370 01 České Budějovice
© 2025 A.C.G. Praha. Všechna práva vyhrazena